SYLWESTER.mazury.info.pl
.
OFERTA BOJEROWA
  • GDZIE NA BOJERY ?
  • GDZIE KUPIÆ BOJER ?

  • .
  • BOJERY NA MAZURACH
  • HISTORIA
  • MONOTYP XV
  • DN
  • ICEFLYER
  • WYTRZYMA£O¦Æ LODU
  • BEZPIECZEÑSTWO

  • .
  • ZOBACZ TE¯...
  • WYCI¥GI NARCIARSKIE
  • WÊDKARSTWO PODLODOWE
  • NURKOWANIE POD LODEM
  • WINDSURFING ZIMOWY

  • .

    SYLWESTER NA MAZURACH
  • ZOBACZ OFERTY...

  • .
    STRONA G£ÓWNA
  • mazury.info.pl

  • .

    WYTRZYMA£O¦Æ LODU

    Wytrzyma³o¶æ lodu - nasza drukowana ulotka.

     
     

    Przyk³adowa wytrzyma³o¶æ lodu o ró¿nej grubo¶ci

    GRUBO¦Æ LODU OPIS
    5-7cm utrzymuje pojedyñczego cz³owieka, jednak chodzenie nie_jest bezpieczne
    8-10cm utrzymuje dwóch ludzi stoj¹cych w jednym miejscu
    10cm minimalna grubo¶æ lodu, na którym mo¿na wêdkowaæ
    12cm bezpieczny do jazdy skuterami ¶nie¿nymi, motorami i bojerami
    20-30cm utrzymuje samochody osobowe
    30-38cm utrzymuje samochody terenowe, vany i ma³e busy
    Tabela dotyczy tzw. lodu czarnego - ¶wie¿ego, krystalicznego.
  • Lód szary lub sniegolód mo¿e mieæ ni¿sz¹ wytrzyma³o¶æ nawet o 50% w stosunku do lodu czarnego. Lód czarny na wodach, gdzie wystêpuje pr¹d mo¿e mieæ mniejsz¹ wytrzyma³o¶æ nawet o 20%.
  • Nowy, ¶wie¿y lód (najczê¶ciej tzw. czarny lód) jest mocniejszy od starego lodu (najczê¶ciej szary lód lub sniegolód).
  • ¦nieg mo¿e izolowaæ lód i wzmacniaæ jego wytrzyma³o¶æ, jednocze¶nie mo¿e byæ niebezpieczny, poniewa¿ zas³ania tzw. pêkniêcia ci¶nieniowe  i inne miejsca z otwart¹ wod¹.
  • Zaspy os³abiaj¹ narastanie lodu w miejscach ich wystêpowania, wiosn¹ zapocz¹tkowuj¹ powstawanie niebezpiecznych miejsc tzw. oparzelisk.
  • Na jeziorach nale¿y szczególnie uwa¿aæ na pêkniêcia ci¶nieniowe (szczeliny), które powstaj¹ na skutek skoków temperatury. Pêkniêcia ci¶nieniowe co roku tworz¹ siê zazwyczaj w tych samych miejscach, szczególnie tam gdzie na dnie istniej¹ jakie¶ przeszkody. Szklisty, przezroczysty lód wydaje siê byæ bezpieczny, jednak sytuacja mo¿e ulec szybko zmianie, szczególnie wtedy kiedy pod lód przedostaje siê powietrze. Równie¿ silny wiatr mo¿e spowodowaæ, ¿e lód pêknie tworz¹c szczelinê.
  • Uj¶cia ¶cieków, jako ¼ród³a cieplejszej wody, zamarzaj¹ tylko przy bardzo niskich temperaturach; mosty, budowane zwykle w przewê¿eniach, s¹ miejscami, w których wystêpuj¹ pr¹dy wodne, a tak¿e spore ilo¶ci ciep³a wydzielonego przez pojazdy; woda w ich pobli¿u zamarza ¼le, a lód z regu³y kryje w sobie niemi³e niespodzianki.
  • Wiosn¹ pod wp³ywem s³oñca i wiatru tafla lodu 'szpilkuje', tzn. zwarta dotychczas krystaliczna struktura zaczyna dzieliæ siê na pionowe, w¹skie, d³ugie kryszta³y tworz¹c lu¼no u³o¿one tzw szpilki - taki lód mimo swej znacznej grubo¶ci jest bardzo s³aby i niebezpieczny.

  •  
    Poduszkowiec ratowniczy - Fot. Maciej Ko³osiñski Poduszkowiec ratowniczy - Fot. Maciej Ko³osiñski
    Poduszkowiec ratowniczy - aby¶ nigdy nie musia³ ich spotkaæ na jeziorze...

    INFORMACJE O POWSTAWANIU POKRYWY LODOWEJ

    Jeziora zamarzaj¹ i odmarzaj¹ od brzegów. Mniejsze jeziora czêsto zamarzaj¹ od razu na ca³ej powierzchni. Pocz¹tkowo tworzy siê cienka warstwa lodu, która potem przyrasta. Wiêksze akweny przewa¿nie zamarzaj¹ najpierw przy brzegu. Nastêpnie przez kilka dni wiatr gromadzi kry, które potem przymarzaj¹ do siebie tworz¹c jednolit¹ chropowat¹ taflê. Na ¶rodku jeziora woda zamarza pó¼niej przez co lód w tym miejscu jest cieñszy ni¿ przy brzegu. Dlatego podczas marszu watro co jaki¶ czas sprawdzaæ grubo¶æ lodu.

    Cieñszy lód bêdzie tak¿e zawsze w pobli¿u uj¶æ wszelkiego rodzaju kana³ów, oczyszczalni ¶cieków i innych dop³ywów, w pobli¿u ¼róde³ (tak¿e podwodnych) pod mostami oraz w miejscach poro¶niêtych ro¶linno¶ci¹ podwodn¹ oraz trzcin¹ (butwiej¹ce na dnie szcz¹tki ro¶lin wytwarzaj¹ gazy, które wynosz¹ cieplejsz¹ wodê ku górze).

    W ci¹gu sezonu pokrywa lodowa, w zale¿no¶ci od warunków atmosferycznych ulega najró¿niejszym przemianom. Pocz¹tek pokrywie najczê¶ciej daje ¶nieg. Na pocz¹tku zimy jest on przewa¿nie puszysty. Pomimo niekiedy grubej warstwy, nie stanowi on du¿ego obci¹¿enia dla lodu, dlatego rzadko powoduje wychodzenie wody na lód porzez szczeliny. W wyniku dzia³ania wilgoci, s³oñca lub wiatru, puszysty ¶nieg z czasem osiada, zmniejsza siê jego g³êboko¶æ, ale staje siê bardziej zbity. Je¿eli teraz nast¹pi mro¼na s³oneczna pogoda, wówczas na powierzchni ¶niegu tworzy siê twardsza warstwa, przypominaj¹ca skorupê. Skorupa ta w nocy jest twarda, natomiast w ci¹gu dnia miêknie. Mimo tego mo¿e byæ powa¿n¹ przeszkod¹ w ¿egludze lodowej (bojerowej). Nieco inny jest przebieg zjawisk, gdy opad ¶niegu jest niewielki, a bezpo¶rednio po nim panuje mro¼na s³oneczna pogoda. Wtedy cienka warstwa puszystego ¶niegu, lekko nadtopiona w ci¹gu dnia, w nocy ulega stopniowemu przemro¿eniu, tworz¹c zmarzlinê ¶niegow¹. Mokry ¶nieg znacznie bardziej obci¹¿a taflê lodow¹, tym bardziej, ¿e jego opady s¹ na ogó³ obfitsze i wystêpuj¹ przy wy¿szych temperaturach powietrza. Je¶li jest go du¿o, przez szczeliny i pêkniêcia wydostaje siê na lód woda, która stopniowo przesyca ¶nieg. Jednocze¶nie woda, pochodz¹ca z nadtopionego na powierzchni ¶niegu, jako ciê¿sza - sp³ywa na lód. Warstwa przesyconego wod¹ ¶niegu zawiera du¿o powietrza i dlatego zamarza ¼le. Tak powstaje nowa warstwa no¶na lodu, zwana szarym lodem lub ¶niegolodem. Barwa ¶niegolodu zale¿y od stopnia przesycenia ¶niegu wod¹ i mo¿e byæ od jasno szarej do niemal czarnej. Znaczny wp³yw na zalegaj¹cy na lodzie ¶nieg ma te¿ wilgotno¶æ powietrza. Mianowicie podczas du¿ej wilgotno¶ci ¶nieg ulega przemoczeniu i bardzo szybko osiada. Sp³ywaj¹ca woda przyspiesza przemoczenie jego dolnych warstw. Deszcz oczywi¶cie przyspiesza znacznie ten proces. I w tym przypadku, w czasie och³odzenia, powstaje no¶ny ¶niegolód.


    UWAGA: Materia³y maj¹ charakter wy³¹cznie informacyjny i autorzy tej strony nie_ponosz¹ odpowiedzialno¶ci za ¿adne szkody powsta³e w wyniku ich stosowania. Pamiêtaj! Zawsze ryzykujesz wchodz¹c na lód

    (C) Copyright by mazury.info.pl